Naar Griekenland met vakantie! Zeker weten!

Island hopping & Northern Greece 2010 van 3 mei tot 10 juni 2010

Reisverslag, geschreven door een van de Nederlandse deelneemsters, mevrouw Hemmie Weber.

Ook een Britse deelneemster, mevrouw Rita Bentley, heeft een reisverslag geschreven. Voor dit verslag, overigens in het Engels, klik je op de link hiernaast. • Verslag "Island Hopping & Northern Greece" in het Engels

De eerste camping was in Venetië, wij kwamen als een van de laatste aan en hadden een superplek aan het water waar grote schepen aan ons raampje voorbijkwamen, wij hoorden van de anderen dat het slecht weer was geweest en ook onze eerste trip 's-avonds op het water met diner was erg waterig wat regen betrof.,
Op dag 4 gingen we naar Lefkas waar we heerlijk stonden op Kariotes Beach. Totaal 43 mensen waarvan 29 de Engelse Nationaliteit hadden, wat wij als erg positief hebben ervaren. Hier kregen we op dag 5 een eilandtour per touringcar. De lunch in Vassiliki was super, we kregen wel 20 verschillende gerechten die je dan met z'n vieren moest delen, heerlijk!!!!

Dag 7 vertrokken we naar het eiland Kefalonia. Hier stonden we in het plaatsje Sami op Karavomilos beach camping waar een mevrouw uit Heiloo de scepter zwaaide met haar Griekse man. Op dag 9 gingen we per boot naar het eiland Ithaka, we hebben hier de plaatsen Vathi en Kioni bezocht, het was de bedoeling dat we daarna nog zouden gaan zwemmen in een mooie baai, maar het was toch te fris. Maar het was verrukkelijk om deze tocht per boot te maken. Op dag 9 hadden we 's-avonds een heerlijke Griekse maaltijd, het was echt eten tot je mud vol zat, maar alles heel smakelijk.

Dag 11 vertrokken we naar Delphi naar Camping Apollon waar 7 Nederlanders de keramiekcursus hebben gevolgd, waar we een potje hebben gedraaid en een tegel hebben beschilderd. Op de laatste avond ging een en ander niet helemaal goed met de oven, waarop wij vrouwen zeiden, straks staat in de Telegraaf “In Griekenland zijn 7 Nederlanders omgekomen tijdens een keramiekcursus waarbij een oven ontplofte, de urntjes die zij zelf hadden gemaakt stonden al klaar.” Grapje......... De anderen konden lekker zwemmen en de buurt van Delphi verkennen.

Op zondag 16 mei hebben we een bus excursie gedaan. We hebben het klooster van Ossios Loukas bezocht. Op dag 15 vertrokken we naar Camping Venezuela bij Ag. Serafim, waar we o.a. Een Jeu de Boules toernooi hebben gedaan. Ricky en Theo hadden de leiding en na afloop waren er prijzen, hapjes en smakelijke drankjes. De gastheer en gastvrouw met hun zoon hebben ons op de eerste dag op hun camping onthaald, met een welkomstdrankje en aardbeien met slagroom en andere hartige hapjes. Er werden door Rinus genoeg tips doorgegeven voor andere leuke uitstapjes die je eventueel zelf kon maken.

De dagen erna rijden we door een deel van de regio Thessalie namelijk het departement Pilion. We verblijven hier op camping Sikia-Fig-Tree bij Kato Gatzea, een camping aan de kust. Hier gaan we tijdens een excursie over het schiereiland Pilion rondtoeren. We bezoeken het dorp Tsagarada, het plein met een eeuwen oude plataan. De koffie duurde wat lang, maar wat wil je met ineens zo'n invasie van 43 mensen. We zien het dorp Kissos, met de kerk  van Agia Marina, die ze druk aan het opknappen waren op een heel speciale manier van stukadoren. We hebben Portaria en Makrinitsa bezocht en hadden een schitterend uitzicht over Volos.
Op de 19e dag was er op de camping een kook workshop waar 20 mensen aan konden deelnemen. 's-Avonds gingen we allen aan tafel in het restaurant om al het lekkers op te eten die onze 20 mensen hadden  gemaakt. Lekker hoor, “Tzatziki, Spetzofai, Mousaka en een toetje”.

Zondag 23 mei vertrekken we naar camping Odysseia bij Korinos, wat een ramp, we werden geknuffeld door een man met een paardestaart alsof hij ons al jaren kende, niet dus. We hadden een mooie brochure van deze camping, maar het was werkelijk een aanfluiting. Tot overmaat van ramp werd Rinus tijdens een etentje met 12 personen volledig vergeten. De boot was aan en we zijn een dag eerder vertrokken van deze camping. We hebben wel nog de geplande excursie naar de Antieke stad Dion en de koningsgraven van Vergina gemaakt.
Een dag eerder dan gepland gingen we naar Camping Stavros bij Neas Marmaras (Chalkidiki). Heerlijke camping aan de zee, het water was heerlijk om te zwemmen. Hier hebben we tijdens een workshop wat Griekse dansen geleerd van Christine. Ook de drukke markt in Neas Marmaras hebben we bezocht. We hadden een bootdagtocht gemaakt naar Athos, daar zijn de kloosters waar de monniken wonen en werken. In Ouranoupoli hadden we een pauze van 2 uur. Op de boot terug is er muziek en worden er Griekse dansen getoond en mooie meiden werden de vloer op gesleurd om mee te dansen. Ook op camping Stavros hebben we genoten van een diner.

We vertrekken naar camping Vrachos Kastraki in Kastraki. Hier was weer een zwembad met een prettige watertemperatuur. Wie wilde kon de Meteora kloosters bezoeken. Veel traptreden maar de moeite waard. Altijd een belevenis als je aan komt rijden en die grote, supergrote rotsen ziet, waar dan op de toppen ook nog kloosters zijn gebouwd.

Op dag 30 vertrekken we naar camping Elena's Beach bij Plataria (Igoumenitsa). Ook hier staan we aan zee en kunnen lekker zwemmen. We hebben met z'n allen genoten van een heerlijk diner in het restaurant van de camping, waar moeder Christina de scepter zwaait. We gaan met de ferry naar Corfu. Ook daar hebben we een eilandtour over het eiland gemaakt. Jammer dat het bewolkt was en we hadden wat regen. We bezoeken het Achillion, een van de eilandjes bij Kanoni en we houden een korte stop in Corfu stad, waar we een bezoek brengen aan de Kumquat (likeurtjes) fabriek. We brengen ook een bezoek aan een klooster boven op de berg bij Paleokastritsa. Bij Bella Vista, voor een mooi plaatje, regende het pijpestelen.

Op dag 35 genoten we op de camping ons afscheidsdiner. Er komt nog een dansgroep van Corfu en we worden uitgenodigd lekker mee te dansen en natuurlijk wordt het zelfs een polonaise en Clive en Dennis eindigden, volgens de traditie, dansend op de tafels. Van de camping Karda Beach op Corfu gaan we naar de haven voor de boot terug naar Venetië. We hadden 2 uur vertraging maar er was een prachtige zonsopgang en er was genoeg te zien. Aan boord hadden we net als op de heenweg een heerlijk diner, hierbij namen we tevens afscheid van elkaar.

We hebben echt genoten, leuke en lekkere Happy Hours, veel leuke lieve mensen ontmoet, veel gezien.
Rinus had een prachtig rallyboek gemaakt, heel duidelijk met kaartjes en tips voor extra excursies.
Een relaxte vakantie vond ik.

Bedankt Rinus, Lenny, Theo en Ricky namens Hemmie Weber (en Jan).