Naar Griekenland met vakantie! Zeker weten!

"HIGHLIGHTS OF GREECE" van 26 mei tot 27 juni 2008

Verslag van deze tour door Griekenland, geschreven door een van de Nederlandse deelneemsters, mevrouw Rita Jacobs.

Ook een Britse deelneemster, mevrouw Christine Edwards, heeft van deze tour een verslag geschreven. Dit verslag is overigens in het Engels. • Verslag Highlights of Greece in het Engels

Met 14 Nederlandse en 11 Engelse teams hebben wij door het mooie Griekenland gereisd. Start van de rally was camping Alberello in Riccione in Italië. We werden op maandag 26 mei verwacht, maar veel deelnemers verschenen al in het weekend. Het was weer een leuke kennismaking en vaak ook een fijn weerzien van de medereizigers. We kregen een zeer fraai rallyboek uitgereikt, met alle complimenten aan Rinus van den Biggelaar.

De volgende dag vertrok de boot om 18.00 uur vanuit Ancona naar Igoumenitsa. Op de boot werd ons een diner aangeboden door Minoan Lines, dit ter compensatie omdat we niet vanuit Venetië konden vertrekken. Vanuit Igoumenitsa zijn we in ongeveer 4 weken door het vaste land van Griekenland getrokken. Eerst richting Kalambaka waar we de mooie Meteorakloosters hebben bewonderd. Deze kloosters zijn gebouwd op kale rotsen die 60 miljoen jaar geleden in een binnenzee lagen, de rivieren uit hetPindhos gebergte hebben grote holen en spleten uitgesleten in het uit zandsteen bestaande gebergte. Boven op de rotsen zijn in de 15e en 16e eeuw 24 kloosters gebouwd waarvan er nu nog 6 bewoond zijn. Wij hebben er 2 bezocht.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Kato Gatzea op het schiereiland Pilion. Met een antiek treintje zijn we naar het dorpje Milies gereden, 23 km in 1 ½ uur. In het dorpje staat een kerk met een geweldige akoestiek, de vloed klinkt als een gong. Op de volgende camping: “Venezuela” in Ag.Serafim hebben we het gezellig gehad met het jeu de boules spel. Tonny en Leo hadden een wedstrijdje georganiseerd. Iedereen deed mee en we hadden tevens weer Happy Hour.

Na een mooie route door de bergen kwamen we op vrijdag 6 juni aan in Delphi, de camping ligt tegen een helling waardoor we een fraai uitzicht hadden over het dal tot aan de zee. Natuurlijk zijn we ook naar de opgravingen gegaan, de tempel van Apollo, de Tholos, en naar het museum waar de gevonden voorwerpen en de beelden staan. Helaas hadden we hier geen gids, zij was plotseling overleden.

De camping in Athene lag aan een grote drukke weg, het verkeer in Athene was voor velen van ons een chaos, maar ondanks de spanning en stress is iedereen toch goed aangekomen. Met de bus en een Nederlands- en Engels-sprekende gids hebben we een rondrit gehad door Athene. De gids vertelde veel over de geschiedenis van Griekenland en Athene maar ook over het hedendaagse leven in deze stad, o.a. over de bouw van de metro waarbij veel archeologisch materiaal is gevonden. Deze gevonden voorwerpen staan tentoongesteld in de metrostations waardoor dit kleine musea zijn geworden, jammer dat wij geen tijd meer hadden om dat te zien. Op de Akropolis was men druk bezig met restauratiewerkzaamheden, maar de grootsheid van de gebouwen maakte toch wel indruk. In het archeologisch museum in Athene was erg veel te zien. De gids leidde ons rond en liet ons in chronologische volgorde de kostbaarheden zien en maakte ons opmerkzaam op allerlei belangrijke details in de beelden en andere voorwerpen.

Van Athene gingen we naar Epidavros, via het kanaal van Korinthe naar de Peloponessos. Na een rustdag gaan we met de bus naar Mycene en Nafplio. In Mycene bezichtigen we de opgravingen uit de 12e en 13e eeuw met de koningsgraven. Nafplio is een mooi oud stadje aan het water. Op de terugweg kwamen we nog bij het theater van Epidavros, gebouwd 400 jaar na Christus, met een geweldige akoestiek.

De tocht ging verder naar Gythion met 2 rustdagen, toen verder naar Gialova-Pylos en 19 juni zijn we doorgereden naar Olympia. Bij de opgravingen van de eerste Olympische spelen werden we rondgeleid door Angelo, de gids die de burgemeester van Olympia werd genoemd. Hij legde sterk de nadruk op de bedoeling van de Olympische spelen nl: Vrede. De archeologische site is daarom niet alleen van de Grieken maar van de hele wereld. We zagen de tempel van Zeus en van Hera en de plaats waar de Olympische vlam wordt ontstoken, dit voor het eerst in de moderne spelen en wel in 1936 bij de spelen van Berlijn. In het museum van Olympia waren weer mooie beelden te bewonderen, oa het marmeren beeld van Hermes, een perfect beeld wat betreft de anatomie van de mens. De volgende dag zijn we met een kleine groep naar de Grieks-orthodoxe kerk geweest en hebben we een dienst bijgewoond. Mooi om eens te zien hoe anderen hun godsdienst beleven.

De laatste camping is Kato Alissos aan de noordkant van de Peloponessos. Met de bus hebben we nog een excursie gehad door de bergen naar Kalavrita, onderweg nog 2 kloosters bezocht. Kalavrita is een stadje waar in de laatste oorlog 500 mannen door de Duitsers zijn vermoord. De kerktoren staat stil op het tijdstip dat dit gebeurde. Op de plek waar het gebeurde, buiten het dorp, staat een groot herdenkingsmonument.

De volgende dag werden we getrakteerd op een heerlijk afscheidsdiner, en hadden we het gezellig met de folkloregoep.

Martin van der Stap dankte het rallyteam voor hun inzet namens de ICA, Theo van der Zee had een “extreem” mooi dankwoord en Peter Bartle deed dat nog eens over namens alle deelnemers.

Met de Minoan Lines zijn we op donderdag 26 juni weer teruggegaan naar Ancona en op de boot namen we echt afscheid van iedereen.

Rinus en Lenny, Jan en Hemmie, het was een geweldige reis, we hebben veel van Griekenland gezien, met mooie excursies, lekkere diners gehad, het was ook fijn om regelmatig een rustdag te hebben. Behalve enkele mankementjes aan auto’s is alles heel goed verlopen.